Når Norge skal investere minst 20–30 milliarder kroner i fire nye ubåter, er det ikke bare tekniske og operative løsninger som spiller inn. – Valg av leverandør må ses veldig opp mot gjenkjøp eller industrisamarbeid, sier tidligere ubåtsjef og kontreadmiral Jan Jæger. Vedlikeholdsavtalen kan også bli avgjørende for hvem som får ubåtkontrakten, mener kommandør og marineingeniør Bjørn Krohn.
Av RUNE S. ALEXANDERSEN / rune@aldrimer.no
Tysk eller fransk? Det er valget mange tar på ungdomsskolen, og det er også valget Norge står mellom n . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Rune S. Alexandersen
Utdannet journalist (35) fra Høgskolen i Bodø som har studert russisk språk, historie, litteratur og politikk. Har mange års fartstid fra Bladet Nordlys og har vært innom Stavanger Aftenblad, NRK og flere lokalaviser.