Strategic Communication Laboratories (SCL) og Cambridge Analytica (CA) skulle vise Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) hvordan russiske påvirkningsoperasjoner kunne motvirkes, men nå mistenkes firmaene for valgfusk og ulovligheter. Men FFI ser ikke grunn til å endre sine rutiner.
Av ALF RAGNAR OLSEN / alf@aldrimer.no
Britiske Channel 4 har gjennom en serie artikler og tv-reportasjer avslørt hvordan selskapet Cambridge Analytica (CA) og morselskapet Strategic Communication Laboratories (SCL) har gjennomført påvirkningskampanjer . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Alf Ragnar Olsen
Alf Ragnar Olsen er journalist i Aldrimer.no med base på Andenes i Nordland og har hovedansvar for nyhetsdekningen fra Nord-Norge. Han er utdannet innen statsvitenskap og økonomi fra Universitetet Nord. Olsen har over tjue års erfaring som journalist og fotograf med spesialisering innenfor forsvars- og beredskapsrelaterte temaer. Han startet sin journalistiske løpebane i Bladet Vesterålen. Deretter jobbet Olsen tjue år som journalist i Andøyposten og senere også deres nettavis Vesterålen Online. I tillegg har Olsen hatt frilansoppdrag for mange av landets største redaksjoner og mediehus, som TV2, NRK, VG, Dagbladet, Aftenposten, Nordlys, Avisa Nordland, m.fl.