
FINSK BISTAND: Mange av den norske Hærens stridsvogner er stridsklare takket være reservedeler Forsvaret har fått låne av sine finske kolleger. Mange av disse reservedelene er ennå ikke levert tilbake, mens Forsvaret venter på egne reservedeler til sine Leopard 2A4 i Hærens mekaniserte avdelinger. Her en vognkommandør og lader på en norsk Leopard 2A4. Foto: OLE-SVERRE HAUGLI/FORSVARET
Forsvaret har lånt store mengder reservedeler fra Finland for å holde liv i Hærens Leopard 2-stridsvogner. Mange av delene er ennå ikke levert tilbake, opplyser forsvarskilder.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
— Vi har lånt en masse deler av Finland og som ikke er levert tilbake ennå, sier en sentral hæroffiser til Aldrimer.no.
NATO-oppdrag
Da Forsvaret sendte et styrkebidrag fra Hæren til Litauen til NATO-oppdraget Enhanced Forward Presence (EFP) i 2017, sikret reservedeler og annen teknisk bistand fra våre finske naboer at det var mulig å holde liv i det norske bidraget underveis. Regjeringen sendte ut ni Leopard 2A4-stridsvogner og fire CV-90 stormpanservogner.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FIKK HJELP: Norske Leopard 2A4-stridsvogner fra Telemark bataljon fikk hjelp med reservedeler og teknisk bistand fra det finske forsvaret da de i 2017 var i Litauen og deltok i NATO-operasjonen Enhanced Forward Presence. Forsvaret sendte ni stridsvogner til Baltikum. Foto: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET
— De Leopardene var egentlig operative hele tiden, men bare med hjelp fra Finland, sier en forsvarskilde.
Også i andre sammenhenger har Forsvaret gått til Finland for å låne reservedeler når egne lagre de siste årene er blitt stadig tommere.
Aldrimer.no har denne uken avdekket at Hærens lagre og beredskapslagre med reservedeler til de aldrende stridsvognene er blitt stadig tommere, og at verkstedene er gått tomme for selv enkle deler som muttere.
Mens noen kaller det som er skjedd for en systemkollaps, peker andre på at det har vært trenering av bestillinger av reservedeler på grunn av stadige diskusjoner om hvorvidt Norge skal kjøpe nye stridsvogner eller ikke.
Les mer: Systemsvikt ga tomme reservedelslagre
Les mer: Glemte å fornye rammeavtaler
Les mer: Vil ikke svare på hvilke avtaler som finnes
I langdrag
Men denne beslutningen har trukket i langdrag. Før sommeren slo Forsvarsdepartementet og regjeringen – etter mange års tautrekking – fast at kjøp av nye stridsvogner ikke vil bli foretatt før tidligst 2025-27. Dette skjer selv om regjeringen tidligere har erkjent at levetiden for stridsvognene utløper i år.
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen varslet i september i fjor satsing på økt vedlikehold og kjøp av reservedeler for å greie å holde liv i de tyske Leopard 2A4-vognene i ytterligere seks til åtte år.
Les mer: — Landmakten er ikke på vent
Men innad har driftssituasjonen lenge vært uholdbar og reservedeler nesten ikke å oppdrive til stridsvognene.
I fjor ble det for første gang på flere år bestilt reservedeler av et visst omfang, ifølge Edgar A. Fossheim i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Fossheim er sjef for sentral produksjonsstyring i FLO, og peker på at det er et problem at det tar lang tid før nye reservedeler vil komme.
Også norske krigslagre med reservedeler til stridsvognene er langt på vei tømt og må reeetableres.
Les mer: FLO: — Leveransetiden er problemet
Les mer: Har tømt krigslagre med reservedeler
— Lånt lykke
— Når vi selv begynner å få en del reservedeler igjen, så skylder vi en god del til Finland, sier en forsvarskilde med god innsikt i driftssituasjonen i Hærens mekaniserte avdelinger.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MANGLER DELER: Hærens lagre med reservedeler til Leopard 2A4-stridsvognene har de siste årene blitt stadig tommere. Verkstedene har manglet helt viktige deler, noe som har svekket den operative evnen. Her driver personell fra Telemark Bataljon med vedlikehold av Leopard 2A4 i juni 2018 før avdelingen skulle til Tyskland for å trene på militære operasjoner i urbane miljøer. Foto: FREDERIK RINGNES/FORSVARET
— Hvor mye har vi lånt?
— Det er mye, vi snakker om en samlet vekt på ett eller flere tonn. Noe av dette er enkle ting også, rent forbruksmateriell. Rene slitasjedeler. Andre ting er deler vi burde hatt rammeavtale på og skulle ha bestilt selv, mye tidligere, sier hærkilden, og legger til:
— Dersom disse reservedelene skulle vært levert tilbake i morgen, måtte vi ha skrudd ting ut av vognene våre. Vi lever på lånt lykke.
Avtale fra 2015
Edgar A. Fossheim i FLO bekrefter det omfattende lånet av reservedeler fra Finland. Ifølge Fossheim er det en avtale mellom Norge og Finland fra 2015, en såkalt Memorandum of understanding (MOU), som ligger til grunn for logistikksamarbeidet. Han hevder at de fleste delene allerede er levert tilbake. Dette har imidlertid ingen andre forsvarskilder kunnet bekrefte overfor Aldrimer.no, heller ikke den finske ambassaden i Oslo.
— Det er en MOU som er generell og går på at man skal hjelpe hverandre. Der fikk vi lånt noen deler av de, og med ett eller to unntak tror jeg de er levert tilbake. For alle praktiske formål er ting levert tilbake. Og nå har vi fått det vi skal ha selv, sier Fossheim.
— Vi har hørt at veldig mye fortsatt ikke er levert tilbake til Finland?
— Ja, det har nok gått litt senere enn mange ville håpet og trodd. Det er lange ledetider (leveransetider, red.anm) på noen komponenter som vi tok i bruk og som ikke er innlevert. Nå mangler vi ett eller to deleindivid. Alt ellers er levert tilbake, insisterer Fossheim.
— Ble noen av disse reservedelene lånt fra Finland i forbindelse med den norske vedlikeholdsøvelsen i 2017?
— Nei, nei.
— Hva med Norges deltakelse i Enhanced Forward Presence (EFP) i Litauen samme år?
— Ja, det også. Dette samarbeidet med finnene gjelder en rekke materiellområder, der vi kan låne av hverandre for å kutte ledetider på visse ting. Det er formalisert ved at vi har etablert ekspertgrupper på en rekke materielltyper som har likhet, opplyser Fossheim.
— Har ingen svar
Ved Finlands ambassade i Oslo kan forsvarsattache Juha Tuominen etter flere dagers undersøkelser ikke bekrefte det FLOs representant opplyser.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STØTTER NORGE: Finland har gjentatte ganger tredt støttende til når Forsvaret har slitt med å holde norske stridsvogner operative. Her en finsk leir i Nord-Trøndelag under vinterøvelsen Cold Response i mars 2016. Foto: INA NYÅS MOE/FORSVARET
«Dine spørsmål om samarbeidet mellom Norge og Finland og utlån av reservedeler til pansrede kjøretøy var ikke enkle å besvare. Jeg har kontaktet det finske forsvarsdepartementet, men har dessverre ingen svar til deg. Dette samarbeidet er blitt håndtert av logistikkorganisasjonene direkte», skriver den finske forsvarsattachen i en e-post. Aldrimer.no ba om svar på hva slags reservedeler er blitt utlånt til Norge, når dette skjedde og om reservedelene er levert tilbake.
En oppfølgende e-post med spørsmål om saken til det finske forsvarets logistikkorganisasjon er ikke blitt besvart.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider. Dersom du ønsker å sikre deg komplett anonymitet – last ned TOR browser og gå inn på vår tipsplattform www.securileaks.org mens du er inne i TOR-browseren.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.