NorgeFrykter at F-35A skal eksplodere ved lynnedslag

Norske F-35 før avreise fra Forth Worth, Texas (USA). Foto: LOCKHEED MARTIN/FORSVARET
FRYKT FOR ULYKKER: Det er innført restriksjoner på bruken av amerikanske F-35A kampfly av samme type som Luftforsvaret hittil har mottatt 25 av. Det amerikanske F-35-programmet frykter at flyene skal eksplodere dersom de blir truffet av lyn og har gitt forbud mot å fly nærmere enn 40 kilometer ved lyn og tordenvær. Her et norsk F-35A som landet på Ørland flystasjon 12. juni 2018. Foto: KRISTIAN S. TORSKE/FORSVARET

Det amerikanske F-35-programmet har innført restriksjoner på flyvninger med de nye F-35A kampflyene. Teknisk svikt i ett av kampflyenes systemer gjør at kampflyene kan eksplodere dersom de blir truffet av lyn. Også 25 norske F-35A-fly kan være berørt av feilen og får nå ikke fly inn i lyn og tordenvær.

kjetil@aldrimer.no

Det er F-35A-modellen av de nye kampflyene, som benyttes av US Air Force, som er berørt av problemet. Disse flyene er av samme type som er under anskaffelse og allerede tatt i bruk av det norske Luftforsvaret.

Kan eksplodere

For å kunne fly i tordenvær, er de nye kampflyene avhengige av et system som kalles OBIGGS, eller Onboard Inert Gas Generation System. Dette systemet pumper nitrogenholdig luft inn i drivstofftankene. Uten dette systemet kan kampflyene eksplodere dersom de blir truffet direkte av lynet.

De amerikanske mediene Bloomberg og Defense News melder at det under en rutinemessig inspeksjon av et amerikansk F-35A ved et vedlikeholdsanlegg på Hill Air Force Base i Utah tidlig i juni ble oppdaget skader på en av rørene eller ledningene som skal lede nitrogenholdig luft inn i drivstofftankene.

Bloomberg, som har fått tilgang til et internt notat fra det amerikanske F-35 Joint Program Office (JPO) datert 5. juni, har meldt at oppfølgende interne kontroller i USA viste at tilsvarende feil ble funnet på tilsammen 14 av 24 F-35A kampfly som fram til da var sjekket i det amerikanske luftforsvaret.

Følger JPOs restriksjoner

Da Aldrimer.no fredag morgen tok kontakt med pressetalsmann i Luftforsvaret, major Stian Roen, svarte talsmannen at han var ukjent med saken. Roen lovet å undersøke nærmere.

«Luftforsvaret er kjent med saken og følger JPOs retningslinjer, som er normal prosedyre, fram til avviket er rettet opp. Dette er heller ikke dramatisk og får ikke konsekvenser for våre oppdrag», skriver Stian Roen i en e-post til Aldrimer.no klokken 10.45 fredag. 

Forsvaret har hittil fått levert til Norge 18 nye F-35A fra Lockheed Martin, mens det benyttes syv F-35A til trening og utdanning av personell ved Luke Air Force Base i Arizona i USA. De tre siste flyene landet på Ørland hovedflystasjon 26. mai i år.

Pause i produksjonen

Det amerikanske selskapet Lockheed Martin, som produserer F-35-flyene, satte deler av kampflyproduksjonen på pause i perioden mellom 2. og 23. juni i år. Formålet var å avklare om OBIGGS-systemet ble installert feil i flyene. «Det virker som om avviket oppstår etter at flyene er levert», skriver Lockheed Martin i en uttalelse om saken.

Etter at produksjonen ble satt på pause og det ble avklart at problemet etter alt å dømme ikke kommer fra selve produksjonslinjen, har Lockheed Martin levert ytterligere to F-35 kampfly, uttaler selskapets talsperson Brett Ashworth til Defense News.

Må holde 4 mils avstand

Siden årsaken ennå ikke er avdekket til at problemene oppstår med OBIGGS-systemet på de nye F-35A-kampflyene, har det amerikanske F-35 kampflyprogrammet JPO i Pentagon innført operative begrensninger og restriksjoner for bruken av flyene.

«Som et sikkerhetstiltak, har JPO anbefalt at det iverksettes restriksjoner ved flyvninger i tordenvær for F-35A, som innebærer forbud mot å fly nærmere enn 25 miles (40 kilometer, red.anm) ved lyn eller tordenvær», uttaler Lockheed Martin. Selskapet legger til at det samarbeider med JPO for å avdekke årsaken til at problemene oppstår, slik at nødvendige korrigerende tiltak kan gjennomføres.

De norske F-35A-kampflyene er for øyeblikket pålagt tilsvarende operative restriksjoner.

Aldrimer.no har forsøkt å kontakte Lockheed Martin for oppfølgende kommentarer, men våre henvendelser er hittil ikke besvart.

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.