Regjeringen har besluttet å gi et utrangert, norsk politihelikopter i gave til Norsk luftfartsmuseum i Bodø.
kjetil@aldrimer.no
Det skriver Justis- og beredskapsdepartementet i fremlegget til Revidert nasjonalbudsjett, i dokumentet som gjør rede for endringer i Statsbudsjettet for 2020. Revidert nasjonalbudsjett ble lagt fram av regjeringen denne uken.
Gaven er godkjent av Finansdepartementet, fremgår det av dokumentet.
Sendes til Bodø
Under tittelen «Avhending av politihelikopter» skriver Justis- og beredskapsdepartementet at helikopteret det er snakk om er det første helikopteret som ble tatt i bruk av norsk politi. Det er ikke helt korrekt. Helikopteret er imidlertid det første helikopteret som har vært i norsk politis eie. Det aktuelle helikopteret er nå tatt ut av ordinær tjeneste, etter at politiet i 2019 fikk levert tre nye helikoptre som nå er satt i operativ drift.
«Det medfører at det gamle politihelikopteret er tatt ut av operativ tjeneste og skal avhendes. Norsk luftfartsmuseum har anmodet om å få overta det gamle helikopteret. Museet ønsker å ta vare på helikopteret som en historisk gjenstand siden dette er norsk politis første helikopter», skriver regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett (RNB). Og legger til:
«Justis- og beredskapsdepartementet har derfor, med samtykke fra Finansdepartementet, besluttet å donere det gamle helikopteret til Norsk luftfartsmuseum som gave, i medhold av instruks for utrangering, kassasjon og avhending av materiell og fast eiendom som tilhører staten, § 8 annet ledd bokstav b.»
Norsk luftfartsmuseum holder til i Bodø.
Gammel arbeidshest
Det gamle og utrangerte politihelikopteret er et tomotors sivilt helikopter av typen Eurocopter (EC) 135 T2, produsert av Eurocopter Deutschland. Helikoptertypen er en av Europas ledende helikopter-typer til bruk for politi- og ambulanseflyvning, men brukes også til persontransport. Helikopteret flyr under instrumentflygereglene (IFR) og er utstyrt med digitale styrekontroller. Modellen har vært i drift siden 1996 og er produsert over 1000 eksemplarer.
Det utrangerte norske politihelikopteret som nå skal til Bodø ble satt inn i operativ tjeneste for norsk politi i 2008 og bærer kjennemerket LN-OCP. Et annet helikopter som ble leaset fra britisk politi i samme tidsrom, med kjennemerket LN-OCB, ble returnert til Storbritannia i juni i fjor.
Det aller første politihelikopteret som ble tatt i bruk i Norge bar kjennemerket LN-OLG, og var innleid fra AS Lufttransport. Dette helikopteret hadde sin jomfrutur fra Fornebu i 1997, etter at Stortinget året før bevilget fem millioner kroner til et prøveprosjekt med politihelikopter på Østlandet. Oppgavene var «søk etter savnede og ettersøkte personer, trafikkovervåking, overvåking i forbindelse med statsbesøk og andre store arrangementer, eller andre formål som det er naturlig å benytte et slikt helikopter til», slik Stortinget formulerte det.
I 2003 ble dette helikopteret erstattet av LN-OBW. Samme år ble Politiets helikoptertjeneste formelt etablert.
Tre AW169
De tre nye helikoptrene norsk politi har tatt i bruk er av typen Leonardo AW169, der det ene helikopteret står i backup i tilfelle særskilte behov.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
De tre helikoptrene ble bestilt av Politidirektoratet i august 2017. De to første ble levert i juni 2019 og bærer kjennemerkene LN-ORA (serienummer 69089) og LN-ORB (serienummer 69094). Det tredje, som ble levert i oktober samme år, bærer kjennemerke LN-ORC (serienummer 69096).
Fra 1. mai 2020 leier politiet ytterligere et AW169-helikopter fra Airlift på en times beredskap, med base på Tromsø lufthavn. Dette helikopteret skal stå i beredskap for støtte for Troms, Nordland og Finnmark politidistrikter, ifølge en pressemelding som Justis- og beredskapsdepartementet la ut da avtalen ble inngått 29. november i fjor.
Politiets helikoptre driftes av Politiets helikoptertjeneste, som er organisert under Oslo politidistrikt. Avdelingen inngår i politietatens nasjonale bistandsressurser, sammen med Beredskapstroppen, Bombegruppen, Den Kongelige Politieskorte og Krise- og gisselforhandlertjenesten.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.