Kampflyprogrammet og Forsvarsdepartementet har ikke kjøpt inn mange nok bremseskjermer til de nye F-35-kampflyene til at det er mulig å gjennomføre såkalte høyintensive kampflyoperasjoner fra Evenes på vinterstid av en viss varighet. Mangelen vil i en krigssituasjon kunne få kritisk negative konsekvenser for evnen til å forsvare landet, advarer Luftforsvaret.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Det fremgår av forsvarsinterne dokumenter som Aldrimer.no sitter med gjenparter av. Gjennom innspill fra Luftforsvaret til arbeidet med den nylig publiserte Konseptvalgutredningen (KVU) for Evenes . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.