Forsvarets Bell-412-helikoptre skal gi lufttransport til Beredskapstroppen og spesialstyrkene i nasjonale krisesituasjoner. Det er begrunnelsen for å flytte helikoptrene fra Bardufoss i nord til Rygge i sør. Men i flere år har helikoptrene i praksis hatt forbud mot å fly over sjø.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Det betyr at viktige deler av Norges terrorberedskap gjennom lang tid har vært betydelig svekket. Norske spesialstyrker har heller ikke fått trent tilstrekkelig på viktige oppdragstyper over sjø i denne perioden, opplyser sentralt plasserte forsvarskilder til Aldrimer.no. Dette gjelder . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.