Maks dispensasjonsgrense for vekt på spesialtransporter på norske veier er 62,5 tonn. Men storfavoritten til å bli valgt som Hærens nye stridsvogn, tyske Leopard 2A7+, veier mer. Det kan gi et betydelig handikap ved trening og øving i fredstid.
Av KJETIL STORMARK og OLE GUNNAR ONSØIEN / kjetil@aldrimer.no
Da stridsvogner fra ulike nasjoner rullet inn i Norge i forkant av NATOs storøvelse Trident Juncture senhøsten 2018, var Statens Vegvesen ikke til å rikke. Det ble ikke gitt noen dispensasjoner til maksvekt for spesialtransporter . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.