Forsvaret er i praksis uten fungerende antiubåtkapasitet etter at det er funnet sprekker i Orion-flyene. De maritime overvåkingsflyene har ikke gjennmført operative tokt på over en uke.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Og slik forblir det, enn så lenge, mens arbeidet pågår med å utbedre sprekkene som er funnet i P-3 Orion-flyene på Andøya flystasjon.
DA-20 «vikarierer»
Ett av Luftforsvarets to gjenværende Jet Falcon DA-20 tok i går . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
- Kazan (K 561)
- NATO
- Da-20 Jet Falcon
- Severodvinsk (K560)
- Luftforsvaret
- 133 Luftving
- Per-Thomas Bøe
- FOH
- Island
- Sevmash
- Forsvarsstaben
- Storbritannia
- Nordflåten
- E-tjenesten
- Etterretningstjenesten
- P-3C Orion
- Forsvarets operative hovedkvarter
- P-3N Orion
- IVAR MOEN
- GIUK-gapet
- Russland
- NH-90
- 333 Skvadron
- Forsvaret
- Fridtjof Nansen-klasse
- Grønland
- USA
- Andøya flystasjon
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.