
SVIKTENDE YTELSER: US Navy rapporterer om svikt i sensorytelser og mangel på reservedeler til P-8A Poseidon patruljeflyene som blant annet brukes til amerikansk maritim overvåking i nordområdene. Problemene fremgår av en rapport fra det amerikanske forsvarsdepartementet i Pentagon. Foto: KEITH DEVINNEY/U.S. NAVY
Det amerikanske forsvaret opplever tekniske utfordringer i driften av Boeings spesialfly for maritim overvåking, P-8A Poseidon.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Det fremgår av årsrapporten fra det amerikanske forsvarsdepartementets kontor for operasjonelle tester og evalueringer, det såkalte Office of the Director of Operational Test and Evaluation. Det skriver Business Insider.
Norge har bestilt fem P-8A Poseidon, som skal overta for Luftforsvarets nåværende maritime P-3 Orion patruljefly.
Sensorytelser
Dette er noen av utfordringene som USA opplever i driftingen av flyet, som er en militær versjon av Boeing 737:
- Problemer i tekniske ytelser på ulike etterretningssensorer. «…til tross for vesentlige anstrengelser for å forsteke P-8As ISR-sensorer (intelligence, surveillance and reconnaissance) er fortsatt operative kapasiteter begrenset på grunn av sviktende ytelse på ulike sensorer», heter det i rapporten.
- Begrenset tilgang til reservedeler og økt vedlikeholdsbehov gjør at driften av US Navys flåte av P-8A Poseidon oppleves som utfordrende. Det amerikanske forsvaret ser nå, sammen med Boeing, på et mer proaktivt system for å bestille reservedeler tidligere, basert på prediksjoner og ikke fullt ut nøyaktige erfaringstall fra driften av P-8A-flåten.
- Fremskutte enheter med P-8A-fly rapporterer at det er mulig å ivareta et høyt aktivitetsnivå og et høyt antall flytimer, forutsatt løpende tilgang til nok reservedeler, tilstrekkelig logistikkstøtte og prioritet på vedlikehold. Men i praksis har dette vist seg krevende, noe som ifølge rapporten gir en økende tendens til kannibalisering av reservedeler og et redusert antall operative fly.
Mer enn 60 fly
US Navy har i dag mer enn 60 P-8A Poseidon. Flyene benyttes til maritim overvåking over hele verden, men er spesielt hyppige innslag i Stillehavet, Nord-Atlanteren og Middelhavet. Som en konsekvens av det kraftig økede aktivitetsnivået til den russiske Nordflåten, spesielt fra russiske ubåter, har den amerikanske marinen trappet betydelig opp hyppigheten av P-8A-tokt i Nord-Atlanteren og Barentshavet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

KJØPER FEM FLY: Norge har inngått avtale på kjøp av fem P-8A Poseidon. Her er forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen på vei ut av en P-8A Poseidon fra US Navy, etterfulgt av sjef for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, under Andøya flyshow lørdag 24. juni 2017. Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO
Innmat og våpensystemer blir, ifølge Business Insider, stadig forbedret i nye versjoner av P-8A Poseidon.
En annen årsak til økende amerikansk aktivitet i nord, er at Luftforsvaret sliter kraftig med produksjon av operative tokt med sin nåværende flåte av P-3 Orion, som de fem bestilte P-8A Poseidon skal erstatte. P-3 Orion-flyene driftes i dag fra Andøya flystasjon. Når de nye flyene innfases, skal driften av MPA-kapasiteten flyttes til Evenes, trolig en gang rundt 2021-2022 og fram til 2025. Dette har ført til betydelig personellflukt fra 333 Skvadron/133 Luftving, som drifter de maritime patruljeflyene.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider. Dersom du ønsker å sikre deg komplett anonymitet – last ned TOR browser og gå inn på vår tipsplattform www.securileaks.org mens du er inne i TOR-browseren.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.