Prestisjeprosjektet fra Stalins tid om en nordlig jernbane som alternativ til den transsibirske jernbane skal gjenopplives. Da som nå er forsvarets behov for effektiv forflytning av personell til de nordlige områdene en sentral faktor i planene.
Av ALF RAGNAR OLSEN / alf@aldrimer.no
Planene for å realisere det som var et hemmelig prosjekt, initiert av Josef Stalin selv, skal sikre jernbaneforbindelse mellom Barentshavet på nordvest-kysten, og Chukotka-regionen i nord-øst.
Det skriver nettstedet topwar.ru.
Trenger styrket logistikk
Planene om en slik jernbaneforbindelse stammer tilbake til 1928, men byggingen startet ikke før tjue . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Alf Ragnar Olsen
Alf Ragnar Olsen er journalist i Aldrimer.no med base på Andenes i Nordland og har hovedansvar for nyhetsdekningen fra Nord-Norge. Han er utdannet innen statsvitenskap og økonomi fra Universitetet Nord. Olsen har over tjue års erfaring som journalist og fotograf med spesialisering innenfor forsvars- og beredskapsrelaterte temaer. Han startet sin journalistiske løpebane i Bladet Vesterålen. Deretter jobbet Olsen tjue år som journalist i Andøyposten og senere også deres nettavis Vesterålen Online. I tillegg har Olsen hatt frilansoppdrag for mange av landets største redaksjoner og mediehus, som TV2, NRK, VG, Dagbladet, Aftenposten, Nordlys, Avisa Nordland, m.fl.