
HELIKOPTER-HANGARSKIP: Russland fikk aldri de fire hangarskipene det hadde bestilt fra Frankrike. Nå vil de bygge egne. Bildet: Det franske helikopterhangarskipet BPC Dixmude, her avbildet utenfor kysten av Libanon i 2012. Foto: SIMON GHESQUIRE/MARINE NATIONALE
Det russiske Forsvaret vil bygge minst to helikopter-hangarskip. Det sier kilder til nyhetsbyrået TASS. Byggingen skal starte om to år, og skipene forventes å bli satt inn i tjeneste i 2026.
Av THORSTEIN KORSVOLD / thorstein@aldrimer.no
Russland har i lengre tid ønsket å anskaffe flere hangarskip som er tilpasset helikoptre. Tilbake i 2009 ytret daværende sjef for den russiske generalstaben, general Nikolai Makarov, ønske om å anskaffe franske skip. Allerede året etter var en avtale med Frankrike i stand, og i 2012 begynte byggingen av to helikopter-hangarskip i Frankrike. Planen var at ytterligere to skip skulle bygges i Russland. Mange av delene, også til det første skipet, skulle lages i Russland.
Dermed var et av historiens største militærindustrielle samarbeidsprosjekter mellom de to landene godt på vei. Men etter annekteringen av Krim og invasjonen av Ukraina i 2014, surnet forholdet mellom de to statene betraktelig. Allerede før skipene var påbegynt, hadde dessuten USA kommet med sterke innvendinger: Et NATO-land måtte ikke selge store og avanserte våpensystemer til Russland, mente USA.
Det russiske hangarskipkjøpet ble til slutt kansellert av franske myndigheter i 2014. De to skipene ble i stedet solgt til Egypt.
Russland har imidlertid ikke gitt opp håpet om å anskaffe havgående skip som kan frakte med seg og operere helikoptre. I dag annonserte det russiske nyhetsbyrået TASS at det er lagt planer for å bygge minst to nye skip – i Russland. Det kommer ikke fram hvor mange slike skip Russland totalt ønsker seg, men det er sannsynlig at det kan være flere enn to.
«Det russiske forsvarsdepartementet og det Forente Skipsbyggings- Selskapet (FSS) vil igangsette arbeidet på helikopterhangarskip og Lider-klasse destroyere. Selskapet er allerede i gang med en omfattende økning av sin produksjonskapasitet. Det inkluderer bygging av anlegg for konstruksjonen av skip i disse klassene». Det skal være en forsvarskilde som opplyser dette, i følge TASS.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HELIKOPTER: Et russisk Kamov K-52 helikopter, her avbildet på Torzhok luftforsvarsbase. Det er en variant av dette helikopteret Russland planlegger å bruke på sine nye helikopterhangarskip. Foto: ALEX BELTYUKOV
Prosessen starter allerede i 2018
I følge forsvarskilden skal planleggings- og utviklingsprosessen starte allerede i inneværende år. I 2020 er planen – om forsvarskilden til TASS har rett – å starte byggingen.
Produksjonsanlegget forventes å bygge de første to helikopterhangarskipene. Deretter vil man sette i gang med byggingen av destroyerne. Forsknings- og utviklingsarbeidet for hangarskipene vil starte i 2018, byggingen av det første skipet vil starte i 2020, og i 2024 forventes det å inngå i flåten med full operativ kapasitet». Det siterer TASS sin forsvarskilde på.
Også Lider-klasse destroyerne vil, dersom de russiske planene realiseres, tilføre Russlands flåte en betydelig merkapasitet. De er planlagt å være 200m lange og veie 17500 bruttotonn. Skipene ventes å kunne gå i 32 knops hastighet, og skal fylle roller både som antiubåtfartøy og missilplattformer. Skipene er antatt å kunne utstyres med et betydelig antall missiler, ventelig Kalibr kryssermissiler og Oniks antiskipmissiler. Det er ikke kjent hvor mange Lider-klasse destroyere Russland vil bygge.
Nyhetsbyrået skriver også at andre forsvarskilder opplyser at en kombinert diesel- og gassturbinmotor vil gi skipene fremdrift. Dieselturbinen skal, angivelig, være den viktigste.
Skipene vil først og fremst bli brukt til å frakte og operere Ka-52K-helikoptre, som skal leveres til det russiske sjøforsvaret samtidig med hangarskipene. Også Ka-27, Ka-29 og 31-helikoptre kan brukes om bord i hangarskipene.
Den russiske viseforsvarsministeren har tidligere, Jurij Borisov, har tidligere uttalt at det første russiske helikopterhangarskipet kan være klart i 2022. Men TASS-saken er den første med detaljer om prosessen videre de neste årene.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider. Dersom du ønsker å sikre deg komplett anonymitet – last ned TOR browser og gå inn på vår tipsplattform www.securileaks.org mens du er inne i TOR-browseren.