RusslandSkal overta ny strategisk atomubåt

Knyaz Vladimir eller Prins Vladimir, er den første russiske atomubåten av såkalt Borei A-klasse. Foto: MIL.RU
SNART KLAR TIL INNSATS: Knyaz Vladimir, eller Prins Vladimir, er den første ubåten av Borei A-klasse som skal settes i drift i den russiske marinen. Her på vei ut til avsluttende tester i Kvitsjøen 12. mai i år. Dersom testene gikk bra, skal Nordflåten i dag overta det formelle eierskapet av fartøyet. Foto: MIL.RU

Den nye og forbedrede Borei A-klasse strategiske atomubåten Prins Vladimir skal etter planen formelt overtas av Nordflåten mandag. Dersom ikke tidsplanen sprekker på ny.

kjetil@aldrimer.no

Den formelle kontrakten for overleveringen av ubåten skal underskrives mandag 25. mai, opplyste en anonym kilde fra den russiske forsvarsindustrien til det russiske nyhetsbyrået Tass torsdag.

Nye tester

Ubåten har siden 12. mai i år gjennomgått nye operative tester i Kvitsjøen, ifølge Nordflåten. Borei-A er en forbedret versjon av Borei-klasse-ubåtene, også omtalt som prosjekt 955A.

I slutten av forrige uke var det ventet at den nye strategiske atomubåten av Borei A-klasse skulle vende tilbake til Sevmash-verftet i Severordvinsk.

Flaggseremonien, som vil markere starten på den operative tjenesten for «Prins Vladimir» (på russisk Knyaz Vladimir) i Nordflåten, er planlagt til midten av juni, skriver nyhetsbyrået.

Men nå håper verftet at overtakelsen endelig skal komme i orden.

Pressekontoret til Sevmash-verftet ville torsdag imidlertid ikke kommentere nyheten overfor Tass, trolig klok av skade fra tidligere uttalelser.

Sterkt forsinket

Innfasingen av den nye strategiske atomubåten, som bærer interkontinentale ballistiske missiler og har en enorm slagkraft, er blitt sterkt forsinket. Årsaken er at det blant annet er blitt oppdaget mangler og svakheter ved ubåten som den russiske marinen har ønsket utbedret før de ville overta fartøyet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VELSIGNET AV PREST: Dåpsseremonien for den strategiske ubåten Knyaz Vladimir, på norsk Prins Vladimir, fant sted ved Sevmash-verftet i Severodvinsk i november 2017. Ubåten ble velsignet av en prest fra den russiskortodokse kirken. Foto: MIL.RU

Byggingen av «Prins Vladimir» startet i juli 2012. Den nye ubåten ble sjøsatt i november 2017, etter en dåpsseremoni på Sevmash-verftet. Ubåten ble tradisjonen tro velsignet av en prest fra den russiskortodokse kirken.

Men deretter har problemene stått i kø, tross velsignelsene. Den første testrunden avdekket flere tekniske problemer som det i siste runde, med start fra januar 2019, skulle ta fem måneder å utbedre. Arbeidet ble utført ved Sevmash-verftet.

«Testene avdekket enkelte tekniske problemer. Men disse vil ikke få konsekvenser for leveransen av ubåten innen slutten av 2019», forsikret en kilde overfor Tass i juni i fjor.

Prøveskjøt Bulava-missil

Den nye Borei A-klassen strategiske atomubåter er ifølge det russiske forsvarsdepartementet langt mer stillegående og har bedre manøvrerings- og navigasjonsegenskaper enn den foregående Borei-klassen. Den kan også dykke dypere og har forbedrede våpensystemer ombord.

Høsten 2019 foretok Prins Vladimir en prøveutskyting av et ballistisk Bulava-missil.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MASSIV SLAGKRAFT: Testutskyting av et interkontinentalt ballistisk Bulava-missil, her fra den russiske Nordflåtens atomubåt «Yuri Dolgorukiy» av Borei-klasse. Borei A-klassen vil ha 16 Bulava-missiler til disposisjon. Hvert missil kan være armert med fire til seks stridshoder. Foto: MIL.RU

Hver ubåt kan bære 16 interkontinentale ballistiske missiler av typen RSM-56 Bulava.

Hvert av missilene kan være utstyrt med mellom fire til seks atomstridshoder, noe som gir ubåten tilgang til et sted mellom 64 og 96 atomstridshoder i en mulig stridssituasjon.

I tillegg er ubåten utstyrt med 533 mm torpedorør til torpedoer for bruk mot sjømål.

Også de to siste ukene skal det være foretatt flere tester av våpensystemene ombord, opplyser Nordflåtens pressekontor. Testene er foretatt både i overflateposisjon og i neddykket posisjon.

Viktig del av atomtriade

Den nye Borei A-klassen blir en viktig og prioritert del av Russlands prioriterte atomtriade.

I april i fjor avslørte russiske forsvarsmyndigheter at det kan bli aktuelt å ytterligere oppgradere Borei-ubåtene slik at disse innen 2027 også kan bestykkes med og avfyre kryssermissiler.

Første generasjon Borei-klasse, prosjekt 955, har gitt den russiske marinen tre ubåter i operativ drift. Den første ubåten, Yuri Dolgoruky (K-535), ble satt inn i ordinær drift i Nordflåten i desember 2012, mens de to neste ubåtene Alexander Nevskiy (K-550) og Vladimir Monomakh (K-551) ble satt i ordinær drift ved Russlands flåte i Stillehavet i henholdsvis desember 2013 og desember 2014.

Ubåtene i prosjekt 955 og 955A er utviklet av det russiske designbyrået «Rubin Central Design Bureau for Marine Engineering» og bygges ved Sevmash-verftet i Severodvinsk. 

Prins Vladimir er den første ubåten av den forbedrede Borei A-klassen som er sjøsatt.

De neste fire prosjekt 955A-ubåter som er under konstruksjon, er Prins Oleg, Generalissimus Suvorov, Keiser Alexander III og Prins Ozharsky. Kontrakt for bygging av ytterligere to Borei A-klasse ubåter er allerede inngått, ifølge Tass.

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.