Tyskland erstatter sine aldrende Tornado-kampfly både med F-18 fra amerikanske Boeing og Eurofighter fra Airbus.
Den tyske regjeringen ønsker å balansere hensynet til både sine europeiske og amerikanske allierte med sitt kampflykjøp. Beslutningen om å gå videre med det amerikanske kjøpet har imidlertid vekket reaksjoner, på grunn av det kritikerne mener er mangel på åpenhet.
90+45
– Forsvarskomiteen i Forbundsdagen vil få planen for anskaffelse på sitt bord i løpet av de nærmeste dagene, sier forsvarsdepartementets talsmann Arne Collatz-Johannsen.
Kilder med kjennskap til saken bekrefter meldingene om at det dreier seg om 90 Eurofighter-fly fra Airbus og 45 av Boeings F-18-maskiner.
Helgardering
En løsning som balanserer alliansene på begge sider av Atlanterhavet anses å være av avgjørende viktighet av konservative Angela Merkels regjering. Som ledd i landets forpliktelser i NATO-samarbeidet, må det tyske luftforsvaret ha fly som kan bære amerikanske atombomber også etter at Tornado-flyene fra 70-tallet pensjoneres. Flyene er for tiden de eneste i Luftwaffe med denne muligheten.
Den tyske forsvarsministeren Annegret Kramp-Karrenbauer informerte sitt amerikanske motstykke Mark Esper om innkjøpsplanene i helgen, opplyser Collatz-Johannsen.
(©NTB)
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.
2 comments
Jarl Ove Ramsvik
22/04/2020 at 01:15
Dette er en dårlig løsning. For det første blir det ikke 90+45, men 45 +45, da halvparten av Eurofigtherne skal erstatte tidlige bygde Tranche 1 maskiner, som er vanskelig å oppgradere til nyeste standard.
To flytyper blir dessuten dyrt og drifte for et historisk marginalt Luftwaffe.
F/A-18 E/F må dessuten gjennom en lengre og dyr sertifiseringsprosess for å bære B-61-12 med en avansert PAL (permissive action link, – helt opp til presidenten). Dette fantes på tidlige utgaver av F/A -18, men ble ikke bygd inn på senere utgaver, da Bush senior ensidig fjernet nesten alle a våpen fra marinens skip på 90 tallet.
Hornet og Eurofighter er fly med store vinger, som gir dårlige flyegenskaper på lav høyde.F-104G og Tornado representerer motsatsen – fly som kan lime seg til terrenget og fly fort med stor våpenlast. Noe som er en forutsetning hvis man ikke har en usynlig flykropp. Growler kan hjelpe, men bare de innvidde vet hvor effektivt dette systemet vil være mot systemer som S-400 og 500. Systemet er dessuten et system utviklet for US NAVY etter erfaringer fra Vietnam på 60-70 tallet og ligger muligens noe etter russiske systemer på EW fronten idag. Men her holder alle kortene tett til brystet.
For å bekjempe avanserte mål bør disse flyene derfor utstyres med kryssermissiler, der Luftwaffe opererer vel 600 Taurus Kemp med 500 kilometer rekkevidde, Eller kun marginalt lenger enn rekkevidden til S-400. Når det gjelder B-61-12 er det en frittfallende bombe som må føres frem til målet av flyet. Noe som i praksis gjør at det bare er mulig å bruke den over Nato territoriet, selv om avskrekkingen vil være der. Det gjør Tyskland til litt av et annet valg, da både Belgia og Italia vil operere F-35 med en langt bedre penetrasjonsevne. Noe som nok passer Tyskland bra i en tilbaketrukket strategisk reserveposisjon.
Litt utenfor tema er den industrielle biten ved at nå siste Hornet utgave selges til Europa. Det kan øke sjansjen for at også Finland kjøper Hornet, da samme kombinasjon er tilbudt finnene, som Tyskland her går for. Uansett blir nok dette mer en hyllevaremessig interimsløsning for ikke å skade jagerflysamarbeidet med Frankrike. Den forrige sjefen for Luftwaffe fikk jo som kjent sparken for å ønske seg F-35.
Freddy
27/04/2020 at 14:58
Tyskland burde heller ha kjøpt F-35, og det håper jeg at Finland også gjør!