RusslandOvertatt av Nordflåten på overtid

Knyaz Vladimir, eller Prins Vladimir, er den første ubåten av Borei A-klasse som skal settes i drift i den russiske marinen. Her på vei ut til avsluttende tester i Kvitsjøen i mai 2020. Foto: MIL.RU
NOK EN FORSINKELSE: Den formelle overrekkelsen av den russiske strategiske atomubåten Prins Vladimir (bildet) av den såkalte Borei A-klassen ble denne uken på ny forsinket. Denne gangen på grunn av Covid-19-utbruddet i Russland, og smitteutbredelsen i Severodvinsk, skrev en russisk avis. Men torsdag meldte verftet at Foto: VLADIMIR LARIONOV/TASS

På grunn av det pågående korona-utbruddet i Severodvinsk, ble kontraktsigneringen og den formelle overrekkelsen av den nye Borei A-klasse atomubåten Prins Vladimir til Nordflåten på ny forsinket denne uken. Men torsdag ble signeringen omsider gjennomført.

kjetil@aldrimer.no

Det skriver United Shipbuilding Corporation, morselskapet til Sevmash-verftet, på sine nettsider torsdag etter at den russiske avisen Svobodnaya Pressa onsdag meldte om nye forsinkelser på grunn av virusutbruddet i Severodvinsk. Det er verftet Sevmash i Severodvinsk som har bygget den nye strategiske atomubåten.

Frustrasjon

«Prins Vladimir», på russisk Knyaz Vladimir, skulle etter planen formelt overrekkes til Nordflåten mandag denne uken. Byggingen av «Prins Vladimir» startet i juli 2012. Den nye ubåten ble sjøsatt i november 2017, etter en dåpsseremoni på Sevmash-verftet. Men deretter har forsinkelsene stått i kø. I juni 2019 lovet en kilde i forsvarsindustrien det russiske nyhetsbyrået at ubåten ville være i operativ virksomhet i løpet av året. Slik gikk det ikke.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SISTE RUNDE MED TESTER: Knyaz Vladimir, eller Prins Vladimir, er den første ubåten av Borei A-klasse som skal settes i drift i den russiske marinen. Her på vei ut til avsluttende tester i Kvitsjøen tidligere i mai i år. Foto: MIL.RU

Etter stadig nye problemer som i tur og orden måtte ordnes av verftet, ble den siste runden med operative tester gjennomført med start 12. mai i år.

Denne uken håpet Sevmash-verftet at jobben endelig skulle være ferdig, slik at Nordflåten kunne overta ansvaret for fartøyet, men heller ikke denne tidsplanen holdt helt i mål.

Men torsdag, nye tre dager på overtid, lyktes det imidlertid å signere avtalen.

«Akseptdokumentet ble signert av Aleksej Potesjkin, styreleder for det statlige byrået for godkjenning av den russiske marinens skip, Mikhail Budnichenko, generaldirektør for Sevmash-verftet, Sergej Sukhanov, generaldirektør for Rubin Central Design Bureau (som har designet atomubåten, red.anm) og Vladislav Drusjin, sjef for det militær-industrielle kompleks», heter det i pressemeldingen fra United Shipbuilding Corporation. Selskapet legger deretter til:

«Godkjenningssertifikatet er undertegnet etter en vellykket ferdigstilling av alle faser av testing av fartøyet og bekrefter at fartøyet nå kan overføres til den russiske marinen.»

Enorm slagkraft

Den nye Borei A-klassen (også kalt prosjekt 955A) strategiske atomubåter har ballistiske, interkontinentale Bulava-missiler ombord og er ifølge det russiske forsvarsdepartementet langt mer stillegående og har bedre manøvrerings- og navigasjonsegenskaper enn den foregående Borei-klassen. Den kan også dykke dypere og har forbedrede våpensystemer.

Hver ubåt kan bære 16 ballistiske missiler av typen RSM-56 Bulava. Hvert av missilene kan være utstyrt med mellom fire til seks atomstridshoder, noe som gir ubåten tilgang til et sted mellom 64 og 96 atomstridshoder i en mulig stridssituasjon.

Ubåten har dermed en enorm slagkraft og kan på egen hånd ta ut hele USA og NATOs tilstedeværende marineflåte i Atlanterhavet.

I tillegg er ubåten utstyrt med 533 mm torpedorør til torpedoer for bruk mot sjømål.

Første Borei A

Første generasjon Borei-klasse, prosjekt 955, har gitt den russiske marinen tre ubåter i operativ drift.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Den russiske Nordflåtens atomubåt «Yuri Dolgorukiy» av Borei-klasse. Foto: MIL.RU

Den første ubåten, Yuri Dolgoruky (K-535), ble satt inn i ordinær drift i Nordflåten i desember 2012, mens de to neste ubåtene Alexander Nevskiy (K-550) og Vladimir Monomakh (K-551) ble satt i ordinær drift ved Russlands flåte i Stillehavet i henholdsvis desember 2013 og desember 2014.

Ubåtene i prosjekt 955 og 955A er utviklet av det russiske designbyrået «Rubin Central Design Bureau for Marine Engineering». 

Prins Vladimir er den første ubåten av den forbedrede Borei A-klassen som er sjøsatt.

Ytterligere fire Borei A-klasse ubåter er for tiden til bygging og kontrakt inngått for bygging av ytterligere to.

Merknad: Denne artikkelen er oppdatert torsdag 28. mai 2020 klokken 22.20 etter at United Shipbuilding Company sendte ut pressemelding om inngåelsen av kontrakt for overlevering av ubåten.

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.