
VIL FRIGJØRE MILLIARDER: – Sier vi opp NH-90-kontrakten, og kjøper Sikorsky SeaHawk som er langt billigere i drift, frigjør vi 11 milliarder kroner. De midlene kan brukes til å løse Hærens behov for helikopterkapasitet, sier Christian Tybring-Gjedde (Frp). Foto: KJETIL STORMARK/ALDRIMER.NO
Ved å si opp NH-90-kontrakten, kan Norge spare milliarder, og frigjøre midler til å løse hærens behov for helikopterstøtte. Det fastslår Christian Tybring-Gjedde (Frp).
Av ALF RAGNAR OLSEN / alf@aldrimer.no
Som forsvarspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet og medlem i Stortingets utenriks- og forsvarskomite, har Christian Tybring-Gjedde god innsikt i NH-90-skandalen.
Vil frigjøre milliardbeløp
Tybring-Gjedde har tatt til orde for å si opp NH-90-kontrakten, og mener det kan løse det prekære behovet for helikopterstøtte til hæren – som belyses i flere dagsaktuelle saker her på Aldrimer.no:
Les mer: Hæren vil ha flere, ikke færre helikoptre
Les mer: Uforsvarlig å flytte helikoptrene fra Bardufoss
Tybring-Gjedde har fått nok av forsinkelser og feil med de nye NH-90-helikoptrene – som etter bestillingen i 2001 fortsatt ikke er operative. Han mener nok er nok, og at Norge kan spare milliardbeløp på å sette strek nå.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKANDALEPROSJEKT: Christian Tybring-Gjedde (Frp) mener Stortinget og regjeringen bør si opp NH-90-kontrakten. – Selv om vi må kjøpe oss ut av kontrakten, kan vi spare 11 milliarder i levetidsperioden, mener Tybring-Gjedde. Bildet: NH-90 trener på landing på kystvaktskip. Foto: FORSVARET
– Ser vi på levetidskostnadene er NH-90 dyr. Selv ved å betale oss ut av kontrakten med NH Industries kan vi spare 11 milliarder om vi istedet kjøper Sea Hawk-helikoptre fra amerikanske Sikorsky. Dermed kan vi frigjøre midler til å blant annet løse hærens behov helikopterstøtte.
– Til hæren, spesialstyrkene og anti-terrorpolitiet vil eksempelvis Blackhawk-helikoptrene være et alternativ, tilføyer Tybring-Gjedde.
Bør gå for Sea Hawk
I en kommentar i Offisersbladet, tar Einar Holst Clausen til orde for det samme.
Han påpeker problemer med beslutningsvegring i politisk ledelse, og slår fast at NH-90-helikoptrene har skapt problemer også for mange av våre allierte. Noen har valgt å si opp sine kontrakter, og Clausen påpeker at vedlikeholdsbehovet og driftskostnadene er så store at det i realiteten er to mulige valg: Enten å fase ut og selge NH-90 helikoptrene – for å erstatte dem med Sea Hawk, eller å si opp kontrakten.
– Staten og Forsvaret vil spare 11,1 milliarder på å utfase NH-90 og kjøpe Seahawk. I tillegg kommer inntektene ved å avhende NH-90 og reservedelslageret.
– Om man står i posisjon for å terminere NH-90-kontrakten vil besparelsen bli over 18 milliarder, skriver Clausen.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider. Dersom du ønsker å sikre deg komplett anonymitet – last ned TOR browser og gå inn på vår tipsplattform www.securileaks.org mens du er inne i TOR-browseren.