Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.
Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».
Eldre kvinner
Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger,
– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og bank-ID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.
Bytter numre
Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.
– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.
SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.
Det aller viktigste rådet er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør. Banken vil aldri be om slikt, verken på telefon eller epost.
(©NTB)
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.