NorgeC-130J var ti sekunder fra å kollidere med fjell

NTB23/07/20204 min
OVER EVENES: Bildet er fra cockpiten i et C-130H Hercules under taktisk flyging i nærheten av Evenes. Foto: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET
NÆR FATAL ULYKKE: Et Hercules C-130J var bare sekunder fra å fly inn i en fjellvegg 11. mars i år, under øvelsen Cold Response. Det fremgår av en forsvarsintern rapport. Her et C-130J Hercules-fly fra 335 Skvadron på Jan Mayen. Foto: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET

Et Hercules C-130J transportfly fra Luftforsvaret var nær ved å kollidere med fjelløya Mosken i Lofoten under en militærøvelse tidligere i år. Bare marginer skilte hendelsen fra en katastrofe.

Av ALEXANDER VESTRUM

Forsvarets Forum har fått tilgang til den forsvarsinterne rapporten om nestenulykken.

– Hendelsen som inntraff 11. mars 2020, var svært alvorlig. Marginene som skilte den fra en katastrofal ulykke, var meget små. Dette gjør sterkt inntrykk på meg som sjef for Luftforsvaret, skriver Tonje Skinnarland i sine merknader.

Presskultur

Nestenulykken skjedde under øvelsen Cold Response. Været og lysforholdene var ifølge rapporten så dårlige at det ikke skal ha vært mulig å oppdage Mosken, som ligger i Værøy kommune, visuelt på trygg avstand. Først da flyet var ti sekunder unna, foretok det en unnamanøver.

I rapporten og de medfølgende sikkerhetstilrådingene trekkes presskultur fram som et tema, skriver Forsvarets Forum.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

OVER EVENES: Bildet er fra cockpiten i et C-130H Hercules under taktisk flyging i nærheten av Evenes. Foto: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET

– Etter UGs (en forsvarsintern undersøkelse, red.anm.) vurdering er det sannsynlig at en grad av presskultur bidro til at man gjennomførte et komplekst og risikofylt oppdrag 11. mars 2020, til tross for at besetningene hadde lav kontinuitet, begrenset utsjekk og mangelfull kjennskap til regelverket, heter det.

Frist 1. november

Ifølge rapporten vil en slik kultur – hvis den får utvikle seg ukorrigert over tid – kunne påvirke flysikkerheten negativt.

I merknadene skriver luftforsvarssjef Skinnarland at hun støtter tilrådninger som undersøkelsesgruppen kommer med. Hun har satt frist til 1. november med å evaluere og håndtere risiko knyttet til presskultur og gjøre en intern kompetanseheving.

Ulykke i 2012

Under Cold Response-øvelsen i mars 2012 fløy et annet C-130 Hercules fra Luftforsvaret inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise. Det var på vei fra Evenes til Kiruna.

Vraket ble funnet etter to dagers søk i svært vanskelig og bratt terreng. Fem offiserer mistet livet.

Dette var den første ulykken med denne typen Hercules-fly, som ble tatt i bruk i Forsvaret i 1999.

(©NTB)

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

NTB

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.