Norske og tyske myndigheter har innledet formelle kontraktsforhandlinger med det tyske verftet ThyssenKrupp Marine Systems om leveranse av nye ubåter til den norske og tyske marinen.
kjetil@aldrimer.no
Det opplyser Forsvarsdepartementet i en pressemelding som ble lagt ut på regjeringens nettsider mandag ettermiddag.
Her fremgår det at ThyssenKrupp Marine Systems leverte et revidert tilbud i slutten av februar.
Revidert tilbud
«Forhandlinger er nå i gang», skriver FD i pressemeldingen.
«Thyssenkrupp Marine Systems har levert et revidert tilbud på nye ubåter til anskaffelsesorganisasjonene. Forsvarsmateriell er nå sammen med sin tyske partner BAAINBw i formelle forhandlinger med leverandøren», heter det i meldingen.
Kontrakt om ubåtanskaffelsen skulle egentlig ha vært inngått i løpet av 2019. Men anskaffelsen er blitt forsinket etter at det tyske verftet i to omganger leverte et tilbud som norske og tyske myndigheter mente ikke holdt teknisk mål.
Tilbudet som nå skal danne grunnlag for kontraktsforhandlinger, er det tredje i rekken.
41,3 mrd
Stortinget har har gitt en ramme for anskaffelsen av fire nye type 212-ubåter på tilsammen 41,4 milliarder kroner.
«Det er en stor og kompleks kontrakt som skal tegnes, hvor en stor del av fellesskapets ressurser blir brukt. Det er derfor viktig å bruke tid som nødvendig for å sikre en solid kontrakt som gir en god ubåt begge nasjonene blir fornøyd med. Forhandlingene vil dermed pågå inntil en slik kontrakt er på plass. Det er en målsetning å ha en ferdig forhandlet kontrakt i løpet av 2020», skriver FD i pressemeldingen. Men departementet utelukker ikke nye forsinkelser og viser til den pågående pandemien.
Levetidsforlenge
«COVID-19 situasjonen vil imidlertid kunne påvirke prosessen. Tiltak er iverksatt for å redusere dette. Leveringstidspunkt og leveranseplan for de nye ubåtene er en del av kontraktsforhandlingene», skriver FD.
Sjøforsvaret har i dag seks ubåter av Ula-klassen.
«Studier indikerer at det er mulig å utvide levetiden til Ula-klassen i et begrenset omfang. Dermed vil Norge kunne beholde nødvendig antall operative ubåter, selv om de nye ubåtene blir noe forsinket i forhold til den opprinnelige planen», forsikrer departementet i meldingen.
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.