NorgeSamler ansvaret for ulykkesgranskinger

Skadene på KNM Helge Ingstad er omfattende etter ulykken 8. november 2018. Foto: KV BERGEN/FORSVARET
MILITÆRE ULYKKER: Ansvaret for å granske både sivile og militære ulykker samles nå under en felles ledelse og med det nye og kortere navnet Statens havarikommisjon. Statens havarikommisjon for transport (SHT) og Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) har allerede samarbeidet om granskingen av hva som skjedde da fregatten KNM Helge Ingstad (bildet) kolliderte med et tankskip og deretter totalhavarerte i Hjeltefjorden, nær Stureterminalen i Øygarden i Vestland. Foto: JAN KÅRE NESS/NTB SCANPIX 20181108.

Alvorlige ulykker på alle samfunnsområder, både i Forsvaret og sivilsamfunnet, skal framover granskes av de samme ekspertene. Statens havarikommisjon for Forsvaret slås fra 1. juli sammen med Statens havarikommisjon for transport (SHT), under navnet «Statens havarikommisjon» og med en felles ledelse.

kjetil@aldrimer.no

— Vi er veldig ydmyk for den nye store oppgaven vi får fra 1. juli, sier direktør i det nåværende Statens havarikommisjon for transport (SHT), William J. Bertheussen. Han skal også lede den «nye» havarikommisjonen, som får et langt bredere mandat og ansvar enn tidligere.

Mindre enn tre år

Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) ble opprettet 1. november 2017 for å undersøke ulykker og uønskede hendelser i Forsvaret.

Formålet var å forebygge framtidige militære ulykker ved å bidra til læring fra tidligere hendelser. På samme måte som Statens havarikommisjon for transport, skal SHF ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar.

Men 1. juli i år er SHF allerede historie, etter mindre enn tre års virksomhet. Regjeringen besluttet i fjor sommer å slå sammen SHF og SHT til en ny og felles havarikommisjon som skal granske både militære og sivile ulykker.

Den nye kommisjonen får det noe kortere navnet «Statens havarikommisjon».

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SJEFEN FOR DET HELE: Direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport blir som sjef for den nye Statens havarikommisjon fra 1. juli også ansvarlig for gransking av alle ulykker og uønskede hendelser i Forsvaret. Foto: FREDRIK NAUMANN/ALDRIMER.NO

— Statens havarikommisjon overtar ansvaret for undersøkelser av alle ulykker i Forsvaret fra juli. Det gjelder hele Forsvaret. Det er noe regjeringen har besluttet, sier William J. Bertheussen til Aldrimer.no.

— Hva er årsaken til det?

— Det er mange årsaker, herunder praktiske hensyn. Men også uavhengigheten er viktig, at du har noen utenfra som ser inn i systemer. Det er sjelden klokt at man undersøker seg selv, svarer Bertheussen.

— Tillitserklæring

— Dette er en stor oppgave som vi forbereder oss på. Det er en stor tillitserklæring. Uavhengighet og habilitet er jo nettopp grunnsteinene i forhold til det arbeidet som skal gjøres, sier Bertheussen.

«Havarikommisjonen vil være et faglig uavhengig forvaltningsorgan organisert under Samferdselsdepartementet», het det i en pressemelding fra regjeringen 3. juli i fjor, etter at beslutningen om sammenslåing var tatt.

Men Statens havarikommisjon vil også rapportere til andre fagdepartementer. For ulykker og hendelser innen sjøfarten, vil Statens havarikommisjon forholde seg til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Og for hendelser i Forsvaret, vil rapporteringen gå til Forsvarsdepartementet (FD).

— Når vi overtar som undersøkelsesmyndighet for Forsvaret fra 1. juli vil det være FD som er fagdepartement for den sektoren, sier Bertheussen.

Bratt læringskurve

Statens havarikommisjon har imidlertid fått «trent» litt på samarbeid med Forsvaret gjennom granskingen av ulykken med fregatten KNM Helge Ingstad i Hjeltefjorden i Hordaland natt til 8. november 2018. Ulykken skjedde da fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SAMARBEIDET: Statens havarikommisjon for transport (SHT) og Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) valgte å samarbeide i granskingen av fregattulykken 8. november 2018. Her fra da havarikommisjonen 29. november samme år la fram sin foreløpige og første rapport. Fv.: Kristian Haugnes (SHF), avdelingsdirektør Dag S.Liseth, direktør William J. Bertheussen, leder for fagstab, Ingvild K. Ytrehus og undersøkelsesleder Håvard Berntsen. Foto: FREDRIK NAUMANN/ALDRIMER.NO

Bertheussen slår fast at granskingen av ulykken har gitt Statens havarikommisjon for transport en bratt læringskurve.

— Det var en undersøkelse som både falt under Forsvarets havarikommisjon og Statens havarikommisjon sitt mandat. Det var lite praktisk å ha to undersøkelser gående, en fra Forsvaret selv og en fra oss. Vi ble enige om å lage en felles undersøkelse basert på vårt mandat. Det var en bratt læringskurve for våre to organisasjoner og kulturer som skulle jobbe tett sammen, sier Bertheussen.

For øyeblikket arbeider havarikommisjonen med fase 2 av undersøkelsene i kjølvannet av fregattulykken, som endte med at KNM Helge Ingstad totalhavarerte og sank i Hjeltefjorden.

Les mer: Gransker om fregatten kunne vært reddet

Pågående granskinger

Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) har, i tillegg til den fortsatt pågående undersøkelsen av fregattulykken ammen med SHT, fem pågående undersøkelser av ulykker og uønskede hendelser i forsvarssektoren. Disse undersøkelsene skal nå ferdigstilles av den nye kommisjonen.

Dette er de fem hendelsene som fortsatt er gjenstand for pågående undersøkelser:

SHF har dessuten avgitt rapporter om to hendelser som er ferdig undersøkt:

SHF har også sett nærmere på to hendelser/saker uten at det ble sett som nødvendig å iverksette en gransking eller å avgi en rapport om hendelsene:

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.