Alvorlige ulykker på alle samfunnsområder, både i Forsvaret og sivilsamfunnet, skal framover granskes av de samme ekspertene. Statens havarikommisjon for Forsvaret slås fra 1. juli sammen med Statens havarikommisjon for transport (SHT), under navnet «Statens havarikommisjon» og med en felles ledelse.
kjetil@aldrimer.no
— Vi er veldig ydmyk for den nye store oppgaven vi får fra 1. juli, sier direktør i det nåværende Statens havarikommisjon for transport (SHT), William J. Bertheussen. Han skal også lede den «nye» havarikommisjonen, som får et langt bredere mandat og ansvar enn tidligere.
Mindre enn tre år
Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) ble opprettet 1. november 2017 for å undersøke ulykker og uønskede hendelser i Forsvaret.
Formålet var å forebygge framtidige militære ulykker ved å bidra til læring fra tidligere hendelser. På samme måte som Statens havarikommisjon for transport, skal SHF ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar.
Men 1. juli i år er SHF allerede historie, etter mindre enn tre års virksomhet. Regjeringen besluttet i fjor sommer å slå sammen SHF og SHT til en ny og felles havarikommisjon som skal granske både militære og sivile ulykker.
Den nye kommisjonen får det noe kortere navnet «Statens havarikommisjon».
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
— Statens havarikommisjon overtar ansvaret for undersøkelser av alle ulykker i Forsvaret fra juli. Det gjelder hele Forsvaret. Det er noe regjeringen har besluttet, sier William J. Bertheussen til Aldrimer.no.
— Hva er årsaken til det?
— Det er mange årsaker, herunder praktiske hensyn. Men også uavhengigheten er viktig, at du har noen utenfra som ser inn i systemer. Det er sjelden klokt at man undersøker seg selv, svarer Bertheussen.
— Tillitserklæring
— Dette er en stor oppgave som vi forbereder oss på. Det er en stor tillitserklæring. Uavhengighet og habilitet er jo nettopp grunnsteinene i forhold til det arbeidet som skal gjøres, sier Bertheussen.
«Havarikommisjonen vil være et faglig uavhengig forvaltningsorgan organisert under Samferdselsdepartementet», het det i en pressemelding fra regjeringen 3. juli i fjor, etter at beslutningen om sammenslåing var tatt.
Men Statens havarikommisjon vil også rapportere til andre fagdepartementer. For ulykker og hendelser innen sjøfarten, vil Statens havarikommisjon forholde seg til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Og for hendelser i Forsvaret, vil rapporteringen gå til Forsvarsdepartementet (FD).
— Når vi overtar som undersøkelsesmyndighet for Forsvaret fra 1. juli vil det være FD som er fagdepartement for den sektoren, sier Bertheussen.
Bratt læringskurve
Statens havarikommisjon har imidlertid fått «trent» litt på samarbeid med Forsvaret gjennom granskingen av ulykken med fregatten KNM Helge Ingstad i Hjeltefjorden i Hordaland natt til 8. november 2018. Ulykken skjedde da fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Bertheussen slår fast at granskingen av ulykken har gitt Statens havarikommisjon for transport en bratt læringskurve.
— Det var en undersøkelse som både falt under Forsvarets havarikommisjon og Statens havarikommisjon sitt mandat. Det var lite praktisk å ha to undersøkelser gående, en fra Forsvaret selv og en fra oss. Vi ble enige om å lage en felles undersøkelse basert på vårt mandat. Det var en bratt læringskurve for våre to organisasjoner og kulturer som skulle jobbe tett sammen, sier Bertheussen.
For øyeblikket arbeider havarikommisjonen med fase 2 av undersøkelsene i kjølvannet av fregattulykken, som endte med at KNM Helge Ingstad totalhavarerte og sank i Hjeltefjorden.
Les mer: Gransker om fregatten kunne vært reddet
Pågående granskinger
Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) har, i tillegg til den fortsatt pågående undersøkelsen av fregattulykken ammen med SHT, fem pågående undersøkelser av ulykker og uønskede hendelser i forsvarssektoren. Disse undersøkelsene skal nå ferdigstilles av den nye kommisjonen.
Dette er de fem hendelsene som fortsatt er gjenstand for pågående undersøkelser:
- Skytehendelse/vådeskudd med MP 7 på Rygge 22 mars 2018
- Hendelse ved landing på fregatt med NH90 13. april 2018
- Hendelse med røykgranat 29. august 2019
- Hendelse med Iveco LMV 4. februar 2020
- Hendelse med C-130J Hercules 11. mars 2020
SHF har dessuten avgitt rapporter om to hendelser som er ferdig undersøkt:
- Helikoptervelt med AW-101 nytt redningshelikopter på Sola 24 nov. 2017
- Hendelse med Sjøbjørn 22. september 2019
SHF har også sett nærmere på to hendelser/saker uten at det ble sett som nødvendig å iverksette en gransking eller å avgi en rapport om hendelsene:
- Kollisjon mellom KNM Olav Tryggvason og lystfartøy 25. november 2018
- Beltevogn brøt gjennom isen 5. desember 2018
***
Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.
Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.
Kjetil Stormark
Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.