Da KNM Helge Ingstad drev mot fjæra i Hjeltefjorden i Øygarden, kontaktet Forsvaret det verdensledende bergingsselskapet Ardent Global. Selskapet som snudde Costa Concordia i 2012 fikk imidlertid avslag på sitt tilbud. «For dyrt», svarte Forsvaret.
Av ERIK HATTREM og MORTEN ØVERBYE / post@aldrimer.no
Tirsdag morgen røyk vaierne som holdt fregatten KNM Helge Ingstad fast i skjærgården i Hjeltefjorden i Øygarden i Hordaland. I løpet av formiddagen sank fartøyet slik at bare en liten del nå er synlig over sjøoverflaten . . .
Denne artikkelen er for abonnenter
Bli abonnent og få tilgang til mer innhold og eksklusive artikler!
Årsabonnement: Kr. 1940,-
Årsabonnement veteraner: Kr. 1164,- (NB: Må brukes sammen med rabattkode. Ta kontakt på abonnement@aldrimer.no dersom du ikke har)
Halvårsabonnement: Kr. 1040,-
Kvartalsabonnement: Kr. 539,-
Månedsabonnement: Kr. 199,-
Årsabonnement bedrifter/inst: Kr. 5999,- (inntil fem samtidige brukere)
Årsabonnement biblioteker: Kr. 4999,- (inntil fem samtidige brukere)
Allerede abonnent?
Erik Hattrem
Erik Hattrem er journalist med organisert kriminalitet, sikkerhet og forsvarsstoff som spesialområde. Han har tidligere jobbet for Dagbladet og NRK. Hattrem har dekket organiserte banders virksomhet i Norge, 22.juli-saken, forsvarsstoff og offentlig beredskap, terrorisme og utenriksstoff fra konfliktområder.