RusslandSkrudde av AIS etter kystvaktkontroll

Den russiske isbryteren Yury Topchev drives og eies av Gazprom gjennom datterselskapet Gazflot. Foto: WIKIMEDIA COMMONS
SKRUDDE AV TRANSPONDER: Fartøysjefen ombord i den russiske isbryteren Yury Topchev valgte å skru av AIS-transponderen etter at mannskapet hadde fått besøk av den norske kystvakten utenfor norskekysten. Fartøyet drives og eies av Gazprom gjennom datterselskapet Gazflot. Foto: WIKIMEDIA COMMONS

Den russiske isbryteren Yury Topchev forlot havområdet vest for Trondheim og fortsatte nordover etter å ha blitt kontrollert av KV Svalbard lørdag kveld. Deretter slo fartøyet av AIS-transponderen i et helt døgn. Det ser Sjøfartsdirektoratet alvorlig på.

Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no

Det russiske fartøyet ankom havområdet vest av Trondheim fredag kveld, og la seg til nord for Ormen Lange-feltet, som står for mer enn 25 prosent av gassleveransene til Storbritannia. Få timer senere, lørdag formiddag, ble det observert en uidentifisert drone i området. Denne observasjonen ble rapportert inn av ansatte på Åsgard B-plattformen, som drives av Equinor.

Les mer: Sendte KV Svalbard til russisk isbryter

Les mer: Nye droneobservasjoner ikke meldt til Forsvaret

Gikk ikke ombord

Allerede lørdag morgen besluttet Forsvaret å sende kystvaktfartøyet KV Svalbard til Yury Topchev for å kontrollere fartøyet.

TALSPERSON: Kommandørkaptein Thomas Gjesdal ved FOH. Foto: FORSVARET

Denne kontrollen fant sted sent lørdag kveld. Kort tid senere valgte Yury Topchev å gjenoppta sin nordlige kurs.

— Kystvakten var ikke ombord i Yury Topchev. Men vi hadde dialog med fartøyet og fikk avklart at det var været som var grunnen til at de hadde ligget stille en stund, opplyser talsperson ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), kommandørkaptein Thomas Gjesdal.

— Ble fartøyet bortvist fra stedet?

— Nei. Da de fortsatte å gå nordover, var det på eget initiativ, svarer Gjesdal.

Etter hva Aldrimer.no får opplyst, er Kystvakten underlagt strenge krav for å kunne utføre fysisk kontroll av fartøyer som befinner seg i internasjonalt farvann, selv om disse befinner seg i norsk økonomisk sone. Yury Topchev befant seg utenfor norsk territorialfarvann.

Slo av AIS

Etter det uvarslede besøket fra Kystvakten, tok det ikke lang tid før Yury Topchev slo av sin AIS-transponder. Det viser en gjennomgang av trafikkdata fra Marinetraffic.com, som Aldrimer.no har foretatt. Automatic Identification System (AIS) skal sørge for at alle maritime fartøyers posisjon er synlige for hverandre til enhver tid. Dette for å redusere risikoen for ulykker.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

I videoen over er kursen til Yury Topchev rekonstruert ved hjelp av den maritime trafikktjenesten Marinetraffic.com. Der kursen har retningspiler, er det avgitt posisjonsdata via AIS. Der kursen ikke har retningspiler, er posisjon innhentet ved hjelp av satelitt.

Trafikkdataene viser at AIS-transponderen ombord i Yury Topchev ble slått av klokken 04.20 natt til søndag, og først ble slått på igjen rundt ett døgn senere, ved 04.20-tiden natt til mandag.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TIL KAI: Den russiske isbryteren Yury Topchev lå onsdag kveld til kai i Murmansk. Like i nærheten befant det seg to russiske fartøy som er kjent for å ha utstrakte etterretningsoppgaver. Skjermdump: MARINETRAFFIC.COM/ALDRIMER.NO

Fartøyet befant seg ved 21-tiden onsdag ved kai i Murmansk på Kolahalvøya. Like ved lå de russiske forskningsfartøyene Akademik Primakov og Akademik Lazarev, som begge har omfattende etterretningsoppgaver.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LIKE BAK: Det russiske fiskefartøyet Arctica skrudde også av sin AIS-transponder langs deler av Nordlandskysten. Skjermdump: MARINETRAFFIC.COM/ALDRIMER.NO

Også et annet russisk fartøy, det russiske fiskefartøyet Arctica som fulgte like bak Yury Topchev langs norskekysten i helgen, skrudde av sin AIS-transponder på den samme strekningen langs Nordlandskysten.

Ikke valgfritt

Sjøfartsdirektoratet er bekymret over at russiske fartøyer skrur av AIS-transponderne sine, noe det ikke er adgang til og som kan føre til ulykker.

KRITISK: Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

— Nå kjenner ikke vi til detaljene i denne konkrete saken, men utgangspunktet er at fartøy med krav om AIS skal holde denne i gang til enhver tid. Det finnes en åpning for å skru av AIS dersom det eksempelvis anses nødvendig for skipets sikkerhet eller sikring. Eksempel på dette kan være passasje gjennom områder med høy pirataktivitet. Men, i utgangspunktet skal AIS være påslått til enhver tid, sier kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

— AIS er et viktig navigasjonshjelpemiddel. Hovedhensikten er å sørge for at skip har oversikt over hvilke fartøy som befinner seg i området. AIS-systemet bidrar til en tryggere seilas, fastslår han.

— Alvorlig

Sjøfartsdirektoratet mener det er alvorlig at russiske fartøyer slår av AIS-transponderne langs norskekysten.

— Utgangspunktet er at AIS skal være påslått. Dersom denne skrus av uten legitim begrunnelse basert på sikkerhet eller sikring så anser Sjøfartsdirektoratet dette som alvorlig, sier Aarhus til Aldrimer.no.

I den nåværende sikkerhetspolitiske situasjonen tror imidlertid ikke direktoratet at det foreløpig har noe poeng å kontakte flaggstaten, som er Russland, for å varsle. Men direktoratet følger situasjonen nøye.

— Til vanlig ville Sjøfartsdirektoratet gjennomført havnestatskontroll på fartøyet dersom dette anløp en norsk havn. Videre ville vi rapportert forholdet til flaggstaten og bedt om oppfølging derfra. Slik situasjonen er nå så vil ikke direktoratet kunne gjennomføre en kontroll da russisk flaggede fartøy av denne fartøystypen ikke kan anløpe norske havner, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Aldrimer.no har ikke lykkes i å komme i kontakt med det russiske selskapet Gazflot, som drifter den russiske isbryteren Yury Topchev på vegne av det russiske energiselskapet Gazprom.

Det har heller ikke lykkes å komme i kontakt med eierne av det russiske fiskefartøyet Arctica.

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få oppdateringer gjennom vårt nyhetsbrev for abonnenter og andre interesserte.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.