NorgeSpørsmålene FD ikke vil svare på

Gamle Marjata III sammen med nye Marjata IV i bakgrunnen t.v. Dåpen ble foretatt ved verftet Vard Langsten i Tomrefjorden i Romsdal, og det var statsminister Erna Solberg som døpte nye «Marjata» 5.12.2014. Foto: OLE-SVERRE HAUGLI/FORSVARET
MUR AV TAUSHET: Forsvarsdepartementet (FD) vil ikke svare på om E-tjenesten har unnlatt å betale arbeidsgiveravgift for rundt 100 ansatte på de to skipene MS Marjata og MS Eger siden 2016-2017. Det nyeste Marjata-fartøyet (Marjata 4) ble døpt av statsminister Erna Solberg (bildet) ved Vard Langsten i Tomrefjord 6. desember 2014. Fartøyet ble satt inn i operativ drift i 2016. Foto: ERIK BIRKELAND/ ROMSDALS BUDSTIKKE/NTB SCANPIX

Forsvarsdepartementet vil ikke svare på spørsmål om Etterretningstjenesten de siste årene har betalt arbeidsgiveravgift for rundt 100 ansatte på «spionskipene» MS Marjata og MS Eger. Dersom det ikke er betalt arbeidsgiveravgift kan E-tjenesten ha brutt loven.

kjetil@aldrimer.no

Aldrimer.no skrev 1. juli at E-tjenesten la en hemmelig plan om å spare millionbeløp i skatt forut for at det nye spionskipet (Marjata 4) ble satt i drift i 2016. Planen var å flytte hjemmehavn fra Horten til Kirkenes, samt flytte Fartøykontoret fra Oslo til Kirkenes.

I Finnmark er det fritak for å betale arbeidsgiveravgift.

— Det er økonomi som har styrt det hele, sier en kilde med bakgrunn fra Etterretningstjenesten, og som tidligere hadde en ledende og selv deltok på møter der «skatteplanleggingen» var oppe som tema.

Kan være lovstridig

Etter å ha hatt hjemmehavn i Kirkenes i rundt tre år, ble MS Marjata flyttet til Harstad i juni i fjor, der det er krav om å betale arbeidsgiveravgift.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SPIONSKIP: Etterretningstjenestens skip Marjata ved kai i Kirkenes, som var hjemmehavn fra 2016 fram til juni 2019. Da ble hjemmehavn flyttet til Harstad, på grunn av stort russisk etterretningstrykk mot mannskaper og fartøy. Spørsmålet er om E-tjenesten forandret sin skatteinnberetning fra samme tidspunkt med tanke på hva slags arbeidsgiveravgift de ansatte ble innberettet i. Foto: THOMAS NILSEN/BARENTSOBSERVER

Fartøykontoret ble imidlertid værende i Kirkenes, med en ansatt. Dette vil ikke bli flyttet til Harstad før en gang i 2021, opplyser Forsvarsdepartementet (FD) i et tilsvar på vegne av E-tjenesten torsdag kveld.

Les mer: E-tjenesten varsler flytting av Fartøykontoret

Les mer: FD: Forsvaret opererer ikke i nord for å spare skatt

E-tjenestens skip nummer to, MS Eger, har vært i operativ drift siden 2017 og har i motsetning til MS Marjata hele tiden vært hjemmehørende i Harstad.

Til sammen har E-tjenesten rundt 100 ansatte på de to fartøyene. Dersom planen om å utløse null i arbeidsgivergift ble gjennomført, kan E-tjenesten ha spart skatt for rundt 10,5 millioner kroner årlig. En slik praksis kan ha vært i strid med loven.

For å kvalifisere til fritak for arbeidsgiveravgift, må normalt hele virksomheten finne sted i den geografiske sonen som gir fritak, nemlig Finnmark og deler av Troms. Ett av E-tjenestens fartøy har aldri vært lokalisert til Kirkenes, mens det andre også har vært «flagget ut» fra Finnmark siden juni i fjor.

Les mer: E-tjenesten la hemmelig plan: Ville unngå skatt for 10,5 mill. årlig

Les mer: E-tjenesten kan ha drevet i strid med loven

Møtt med taushet

Aldrimer.no har i flere omganger bedt om kommentarer fra både E-tjenesten, Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarsstaben.

Første henvendelse ble gjort 5. mai i år, der alle tre instanser ble tilsendt følgende spørsmål:

«Kilder opplyser til Aldrimer.no at årsaken til at Fartøykontoret ble registrert med virksomhetsadresse i Kirkenes (…) var at E-tjenesten ønsket å spare skatt. Det er null arbeidsgiveravgift i Finnmark (sone 5). På denne måten sparer E-tjenesten driftsutgifter tilsvarende satsen for arbeidsgiveravgift i Oslo (sone 1), som er 14,1 prosent. For 100 ansatte er dette et betydelig beløp hvert år. Samtidig er det bare 1 person som arbeider på FTKs kontor i Kirkenes. Øvrige administrativt ansatte er i Oslo og personell er forøvrig spredd på bopeler ulike steder i Norge. Er dette i tråd med E-tjenestens verdigrunnlag og hvordan tjenesten ønsker å bli oppfattet? Utnytter tjenesten her et smutthull i skatteregelverket, i strid med hva som er intensjonen bak arbeidsgiveravgiftsfritaket for Finnmark?»

Henvendelsen ble aldri besvart. Enkelte andre spørsmål i samme e-post, om andre temaer, ble imidlertid besvart.

Nye spørsmål

Etter at FD 3. juli i år tok kontakt og ville ha inn et tilsvar, av FD kalt en korrigering, sendte vi tre nye spørsmål til departementet. Samtidig problematiserte vi flere faktafeil i tilsvaret, og ba FD vurdere om de så seg tjent med en korrigert tekst. Det gjorde ikke FD.

Les mer: FD: Forsvaret opererer ikke i nord for å spare skatt

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HJEMMEHAVN I HARSTAD: Etterretningstjenestens fartøy MS Eger til kai i Harstad, som har vært fartøyets hjemmehavn helt siden 2017. Fartøyet, som er det gamle Marjata 3, var da ferdig renovert og ble igjen satt inn i ny operativ drift under nytt navn. Foto: TRYGVE SELMER

Dette er spørsmålene vi samtidig stilte:

1. Hva slags avgiftssone har E-tjenesten fra 2016 og fram til nå lagt til grunn for beregning av arbeidsgiveravgift for de ansatte på MS Marjata og MS Eger, samt for øvrige ansatte ved Fartøykontoret? Er det lagt til grunn en nullsats, 14,1 prosent eller noe annet?

2. Mener FD at denne praksisen har vært i tråd med gjeldende lov- og regelverk? Hvis nei, hva er FDs vurdering av praksisen, hva blir gjort for å følge opp saken og hva slags konsekvenser vil den få for de ansvarlige?

3. Blir Fartøykontoret flyttet til Harstad som en konsekvens av Aldrimer.nos artikler? Hvis ikke, hva er i så fall grunnen til flyttingen skjer først til neste år?

«Ingen sammenheng»

Bare det tredje spørsmålet er besvart av FD, som skrev tilbake:

«Forsvarsdepartementet har gitt vårt tilsvar til saken. Det er din redaksjonelle frihet å tilbakeholde dette tilsvaret. Vi har ikke ytterligere å legge til. For øvrig kan Forsvarsdepartementet avvise at flyttingen av fartøykontoret har sammenheng med artiklene i Aldri Mer.»

Aldrimer.no hadde imidlertid ikke nektet å publisere tilsvaret. Dette ble publisert torsdag kveld. Aldrimer.no har kun problematisert at tilsvaret inneholdt flere til dels betydelige faktafeil.

***

Tips oss: Vet du noe om denne saken eller har du nyhetstips om andre saker du vil at vi skal skrive om? Ta kontakt med oss, enten på post@aldrimer.no eller via det krypterte kontaktskjemaet på våre nettsider eller send en kryptert melding via appen Signal til tlf. 4177 5050.

Støtt oss: Vi blir veldig glade dersom du ønsker å støtte vår kritiske og uavhengige journalistikk økonomisk. Mer informasjon her.

Kjetil Stormark

Kjetil Stormark er en journalist, forfatter og redaktør med mer enn 30 års journalistisk fartstid. Hans spesialområder er forsvars- og sikkerhetspolitikk, Forsvaret, politiet, terrorangrepene 22. juli 2011 spesielt og terrorisme generelt, etterretning, ekstremisme og historiske forhold fra den kalde krigen. Han har gjennomført mange dokumentarprosjekter, både som bøker og filmer. Stormark blir mye brukt som kommentator på stoffområder han dekker. Stormark er tidligere PR-rådgiver i byrået JKL Oslo. Stormark var presseråd for den norske FN-delegasjonen i New York da Norge var medlem av Sikkerhetsrådet i 2001-2002.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

 

Aldrimer.no er medlem av Fagpressen.
Ansvarlig redaktør Kjetil Stormark.

Nyhetstips? Send e-post til post@aldrimer.no eller kontakt oss på 4177 5050. For sikker og kryptert kommunikasjon, send mld til 4177 5050 via appen Signal.

Aldrimer.no arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Du kan også klage inn saker til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Se www.pfu.no.